dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Femerntunnel styrer mod ekstraregninger i milliardklassen
Foto: Daniel Bockwoldt, Ritzau Scanpix.

Femerntunnel styrer mod ekstraregninger i milliardklassen

Forsinkelse af tysk byggetilladelse sår tvivl om kontrakter for milliarder. Og det kan koste Femern A/S dyrt. I Socialdemokratiet er man dog ikke bekymret

Femernforbindelsen er truet af ekstraregninger og tab, som kan løbe op i milliardklassen. Det er ifølge eksperter en konsekvens af, at den endelige tyske byggetilladelse først forventes at være på plads i 2020, skriver Finans.

Femern A/S indgik for to år siden kontrakter for 30 mia. kr. med de store entreprenørkonsortier, som skal anlægge verdens længste sænketunnel. Kontrakterne er betinget af, at den tyske byggetilladelse er på plads inden udgangen af 2019. Men Femern erkender i en mail, at tilladelsen først forventes i løbet af 2020.

Det fremgår af et fortroligt bestyrelsesreferat, som Jyllands-Posten er i besiddelse af, at entreprenørerne for to år siden afviste at indgå en aftale, som løb længere end til 2019.

'Entreprenører vil tjene ekstra'
Dengang aftalte man, at Femern skulle betale op mod én mia. kr. for at udskyde byggestarten. Hvor stor den endelige regning bliver, kommer an på, hvor dyr ventetiden har været for entreprenørerne.

Bent Flyvbjerg, der er professor i styring af megaprojekter på Oxford University, vurderer, at det kan blive endnu dyrere, når man nu skal forlænge kontrakterne yderligere:

- Femern står i en svag forhandlingsposition, og entreprenørerne vil gøre alt, hvad de kan for at tjene ekstra på sådan en forhandling. Det er deres job, og de er gode til det, siger han.

Direktør og S ikke bekymrede
Den administrerende direktør for Femern A/S, Claus Baunkjær, er ikke bekymret for kontrakterne.

- Vi har naturligvis forberedt forskellige mekanismer i kontrakterne til at håndtere situationen, hvis der ikke er ønske om at sætte kontrakterne i gang inden da, siger han til Finans.

Heller ikke Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn er bekymret for en fordyrelse:

- Vi er ikke bekymret fra socialdemokratisk side. Vi har i går været ovre til en god og fornuftig orientering hos ministeren. Dér blev vi betrygget i, at det kommer til at foregå på fornuftig vis.

Visse projekter kan formentlig fremrykkes, så sænketunnelen kommer hurtigere i gang, siger Rasmus Prehn.

- Vi er sådan set mere optimistiske, end vi har været tidligere, siger han.

De ledende entreprenører fra de to konsortier, hollandske Boskalis og danske Per Aarsleff, vil ikke oplyse, hvad de vil kræve for at forlænge kontrakterne.

Ritzau

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.